Dziś przybliżę Wam pojęcie innowacji oraz różnicę pomiędzy innowacyjnością a kreatywnością.

Innowacja może być rozumiana szeroko jako: wprowadzenie do produkcji wyrobów nowych lub udoskonalonych; wprowadzenie nowej lub udoskonalonej metody produkcji otwarcie nowego rynku; zastosowanie nowego sposobu sprzedaży lub zakupów; zastosowanie nowego sposobu sprzedaży lub zakupów; zastosowanie nowych surowców lub półfabrykatów; wprowadzenie nowej organizacji produkcji[1]. Jednocześnie zdaniem Petera Druckera innowacja to szczególne narzędzie przedsiębiorców, za pomocą którego ze zmiany czynią okazję do podjęcia nowej działalności gospodarczej lub do świadczenia nowych usług. Można ją przedstawić jako dyscyplinę, można się jej nauczyć, można ją praktykować[2].

Badania[3] wykazały, że innowacyjność umożliwia firmom rozwój i daje lepszą pozycję  konkurencyjną. Zwiększa także dynamikę ich przychodów i zysków oraz wpływa na postrzeganie i wizerunek organizacji. Autorzy badania za najbardziej innowacyjne uznali firmy, które osiągnęły ponadprzeciętne wyniki w analizowanych obszarach:

  1. innowacyjność w strategii,
  2. procesy wspierające rozwój,
  3. innowacyjne pomysły,
  4. motywowanie pracowników do innowacyjności,
  5. wykorzystanie źródeł innowacyjności,
  6. innowacyjność kultury organizacyjnej.[4]

Kreatywność i innowacyjność są pojęciami znaczeniowo bliskimi, ale jednak nie tożsamymi. Obie te cechy są pożądane u pracowników nowoczesnych firm, a w pełni wykorzystane dzięki odpowiedniej metodzie zarządzania personelem mogą przynieść same korzyści. Na poziomie pracownika innowacyjność rozumiana jest jako jego postawa w procesie zmiany, umiejętność uczenia się, a także skłonność i zdolność do poddawania się procesom innowacyjnym w organizacji.

Bibliografia:

[1] Schumpeter J.A., Teoria rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1960, s.60.

[2] Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1992, s.57.

[3] Badania pt. Innowacyjność spółek giełdowych, przeprowadzone w lutym 2015 r. przez ICAN Research na potrzeby Harvard Business Review Polska.

[4] Por. L. Zalewska, Liderzy o innowacjach. [w:] Harvard Business Review Polska, lipiec – sierpień 2015, s.10-14.