Na początek chciałabym podzielić się z Wami kilkoma najważniejszymi przemyśleniami i pojęciami naukowymi, które leżą u podstaw mojej codziennej pracy z osobami chcącymi rozwinąć własną kreatywność i innowacyjność.
Według prognoz, innowacyjność, twórczość i kreatywność są to kompetencje, które będą najbardziej pożądane i poszukiwane przez pracodawców w przeciągu najbliższych 5 lat. Tryb pracy “anytime, anywhere” zdeterminowany rozwojem technologii i powszechnością smartfonów, tabletów i Internetu wpłynie na sposób pracy. Może mieć wpływ pozytywny na work life balance, zredukować czas pracy, zwiększyć produktywność i efektywność pracownika, a jednocześnie może wpływać na dłuższe godziny pracy, zwiększenie intensywności pracy i trudności w interakcji praca-życie prywatne [1].
Kreatywność jest zdolnością do tworzenia nowych pomysłów i rozwiązań, a także nowych koncepcji i idei. Kreatywność składa się z trzech elementów – wiedzy, motywacji i umiejętności twórczego myślenia, które umożliwiają rozwój pomysłów w kontekście rozwiązywania problemów[2]. Kreatywność jest kojarzona ze zmianami, nonkonformizmem, pomysłowością oraz postępem, który jest czynnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizacji[3]. Podstawowym miernikiem kreatywności jest potencjalna użyteczność i zewnętrzna manifestacja twórczych myśli i sposobów postępowania oraz procesów tworzenia. Kreatywność jest źródłem postępu i przedsiębiorczości, opartym na ludzkim doświadczeniu i oryginalności[4]. Z punktu widzenia wzrostu zatrudnialności [5] osoby wchodzącej na rynek pracy istotne jest świadome i celowe kształtowanie własnej kreatywności, które może przyjmować różne formy w różnych okresach życia[6]. Zastosowanie różnorodnych technik kreatywnego myślenia oraz wzrost wiedzy, umożliwia niemal nieskończony wzrost osobistej kreatywności.
Wykres prezentujący rozwój kreatywności i wiedzy wraz z wiekiem
Bibliografia:
[1]Raport Working anytime, anywhere: the effects on the world of work).
[2] Kłos Z., Innowacyjność i przedsiębiorczość innowacyjna, wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012.
[2] Dewicka A., Unikatowe kompetencje pracowników determinantą innowacyjności przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, Organizacja i Zarządzanie, Nr 61, Poznań 2013, s.24.
[4] Kostera M., Zarządzanie Personelem, PWE, Warszawa 2010.
[5] Pojęcie zatrudnialność (employability) głównie wiązane z posiadaniem przez ludzi atrybutów warunkujących ich zatrudnienie, a w konsekwencji posiadanie pracy [Gableta M., Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2003, s.133]
[6] Pietroń-Pyszczek A., Rozwój własnej kreatywności osób wchodzących na rynek pracy – wyniki badań empirycznych, Zarządzanie i finanse, R.11, nr 4, cz.2, Gdańsk 2013, s.322.